Portrait Konstantin Krimmel

Konstantin Krimmel

Baritone
© Daniela Reske
General Management

Konstantin Krimmel, of German-Romanian descent, received his first musical training with the St. Georgs Chorknaben in Ulm. At the age of 21, he began his vocal studies with Prof. Teru Yoshihara, graduating with distinction in 2020. Since then he has been coached by Tobias Truniger in Munich. Already during his studies, the artist developed a special love for the concert and song repertoire, which he constantly expanded. Winning numerous competitions has decisively advanced his career. In the years 2021-2023, Konstantin Krimmel was promoted as a BBC New Generation Artist. In 2023, he was honored by the "Oper! Awards" as the best up-and-coming artist and by "Opernwelt" as the best up-and-coming singer.

Konstantin Krimmel has already toured nationally and internationally: among others, he has given song recitals at the Kölner Philharmonie, at the Deutsche Oper Berlin as well as at the Konzerthaus Berlin, at the Frankfurt Opera, at the Heidelberger Frühling, as a guest at the Schubertíada de Vilabertran as well as at the Schubertiade Schwarzenberg, in Madrid, in London (Wigmore Hall), at the Concertgebouw and at the Oxford Lied Festival. In the season 23/24 he will give more than 20 recitals, among others in Madrid, Dortmund, London, Vilabertran, Elmau, Munich, in Schwarzenberg/Hohenems and for the first time in Vienna (Konzerthaus). In a joint project with pianist Hélène Grimaud, he will perform Valentin Silvestrov's "Silent Songs" at the Ruhr Piano Festival and in Luxembourg.

Other concert projects await the artist, including the Brahms Requiem in Oslo with the Oslo Philharmonic Orchestra under Sebastian Weigle and Bach's St Matthew Passion on tour in Katowice, Milan, Antwerp, Brussels, Hamburg, Munich and Innsbruck with the Collegium Vocale Gent under the baton of Philippe Herreweghe.

Konstantin Krimmel has been a member of the Bavarian State Opera since autumn 2021. There he will appear at the beginning of the season 2023/24 as Figaro in a new production of Mozart's Le nozze di Figaro (director: Evgeny Titov; conductor: Stefano Montanari) as well as in the course of the season as Papageno in The Magic Flute, as Belcore in Donizetti's L'elisiser d'amore and as Guglielmo in Cosi fan tutte and at the May Festival in Wiesbaden as the Count in Le nozze di Figaro.

Recently released on CD is "Die schöne Müllerin", accompanied by Daniel Heide, on the Alpha label, which was awarded the German Record Critics' Prize. In spring 2023, the album "Silent Songs" (Silvestrov) was released, which he recorded together with Hélène Grimaud for Deutsche Grammophon. The second album with Hélène Grimaud entitled "For Clara" (songs by Johannes Brahms and piano works by Robert Schumann) was also released by Deutsche Grammophon in autumn 2023. Previously, his Lied CD "Franz Liszt - Der du vom Himmel bist" with Daniel Heide (piano) was released on the Avi label, and in autumn 2022 the CD entitled "Magic Opera in Vienna" (arias by Gluck, Wranitzky, Schack, Mozart, Haydn and v. Winter) accompanied by the Hofkapelle München under Rüdiger Lotter was released on the Alpha label.




14. July 2024

München, Bayerische Staatsoper

Wolfgang Amadeus Mozart: Le Nozze di Figaro, Opera buffa in 4 Akten KV 492



17. July 2024

München, Bayerische Staatsoper

Wolfgang Amadeus Mozart: Le Nozze di Figaro, Opera buffa in 4 Akten KV 492



26. July 2024

Salzburg, Großes Festspielhaus

Richard Strauss: Capriccio op. 85

Info & Tickets



  • "An der Seite des feinsinnig mitgestaltenden Ammiel Bushakevitz am Flügel singt Krimmel dabei jeden Ton und jede Phrase ungemein differenziert und geschmeidig, ob geheimnisvoll in der Kopfstimme schwebend oder in verzweifeltes Fortissimo ausbrechend. Dabei ist er in jedem Augenblick und in jeder Sprache minutiös Gehalt und Sinn verpflichtet. [...] So endet ein großartiger Liederabend, wie ihn auch München in dieser Qualität nur ganz selten erlebt."
  • "Eine helle, glasklare, flexible, sofort ansprechende Baritonstimme ist in dieser „Müllerin“ zu hören. Die frei schwingende Höhe ist ein Indiz dafür, dass Krimmel zunächst als Tenor geschult wurde, inzwischen hat er an Festigkeit und Resonanz in tieferen Lagen gewonnen."
  • "Es gilt bei der Schubertiade nach wie vor als Ritterschlag, wenn ein Sänger einen der großen Liederzyklen Schuberts singen darf. (...) Es war ein Glücksgriff, denn Krimmel gestaltete eine so verstörende und dabei musikalisch überragende Version dieses Gipfelwerks der Liedkunst, wie man sie hinreißender hier bisher kaum hören konnte. Eine Sternstunde des Liedgesanges!"
  • "Nicht jede Neuaufnahme von Schuberts epochaler »Müllerin« muss sein, gerade im Lied ist der Hang zur Überproduktion gewaltig. Konstantin Krimmels beherzter Schritt ins Allerheiligste des Gesangs ist klug bedacht. Mit kleinen Varianten und raffiniert dosierten Freiheiten gibt er dem Allzubekannten einen persönlichen spin, wahrt aber, mit dem famosen Daniel Heide zur Seite, eine feine Balance. Und bei aller gestalterischen Intelligenz: Schon die schiere Klangschönheit von Krimmels Bariton ist reine Freude."
  • "Schon Schumanns fünf Lieder op. 40 gestaltete Krimmel mit einer gleichermaßen beweglich und natürlich wirkenden Vokalführung, die jede Stimmung, jede Farbe und jede Geste lebendig werden ließ, ohne sie je durch Überinterpretation zu verdoppeln. Gerade deshalb vermittelten sich Bilder wie jenes von der Einsamkeit des Harfenspielers in einer Auswahl von Goethe-Vertonungen Hugo Wolfs mit lockerer Kopfstimme umso zwingender, auch wenn der Sänger ganz punktuell, dann aber umso eindringlicher Kraft und Nachdruck bündelte."
  • "Konstantin Krimmel, seiner Jugend zum Trotz bereits ein Liedsänger von hohem Rang, singt den Apotheker Ned Keene mit staunenswerter Wendigkeit, die wenige Sekunden zu nutzen weiß, die manipulative Intelligenz seiner Figur radiernadelscharf zu zeichnen."
  • "Ce dernier montre des aptitudes vocales exceptionnelles, sculptant le phrasé d’un timbre de baryton basse boisé et lumineux, mais aussi un sens aigu de la théâtralité appuyé par une articulation remarquable et un usage habile des silences.”
    Dernières Nouvelles d’Alsace
    Christian Wolff, „Superbes Lambert Wilson et Konstantin Krimmel“, in: Dernières Nouvelles d’Alsace, 31.01.2022



Elisabeth Ehlers

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Katharina Klapsing

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